Registrer deg    Logg inn    Forum    Søk    Hjelp

Forumets hovedside » V8 Diesel Tech » En kopp kaffe og litt tørrprat

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innlegg Skrevet: 11 Okt 2009 20:41 
Avlogget

Har en GM 6,5l V8 300HK Marinediesel innenbordsmotor i en Cobra båt 28 fot.

Har lest og studert litt angående plassering av dieselfilter. Lest med stor interesseher på forumet. Prinsippet for plassering av dieselfilter tror jeg vil gjelde de fleste motorene.

Oppdaget at jeg kun hadde et Volvo Penta grovfilter på 10 Micron, kombinert med vannutskiller. Dette filteret er plassert rett etter dieseltanken, før fødepumpa. Fra fødepumpa går det videre drivstoffslang rett til insprøytingspumpe. Forstår det slik at mellom fødepumpa og insprøytingspumpe bør det være et finfilter montert. Bestilt et Spin on Catapillar filter på 2 Micron og filterholder.

Bør jeg montere dette finfiltert før insprøytingspumpe dvs. etter fødepumpa, og litt høyere enn fødepumpa ?

Eller
kunne finfilteret monteres rett etter grovfilteret, dvs. begge filtra før fødepumpa ? Har mulighet her til å montere både grov- og finfilteret under dieseltankhøyde, dette ville antagelig hjelpe til at flowen (dieselflyten) fra dieseltanken og ned til grov- og finfilteret ble bedre, før dieselen så gikk inn i fødepumpa som også er montert lavt i forhold til dieseltanken.

Tenkte
at den sist nevnte montering med både grov- og finfiltert før fødepumpa, kunne gjøre det letter for fødepumpa å opprett holde trykket vidre rett til insprøytingspumpe som max skal ha 9 PSI trykk for denne type motor.

Annen mulighet for å være sikker kunne være er å monter inn en ekstra pumpe, f.eks Holly Blue pumpe med regulator for å få riktig trykk i forhold til insprøytingspumpe ? Kunne da også sette på en drivstofftrykkmåler for å ha kontroll på dette ?

Motorinteressert

Topp 

Innlegg Skrevet: 26 Jan 2013 12:04 
Avlogget

Ville satt filteret som høgeste pungt med tanke på lufting senere. Etter løfte pumpen din ..

Topp 

Innlegg Skrevet: 30 Jan 2013 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei....
Har du mekanisk matepumpe eller elektrisk?

Tar litt tid før jeg svarer.
Er ute på den lange landevei om dagen.
Nå sitter jeg utenfor Stavanger.

Topp 

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Forumets hovedside » V8 Diesel Tech » En kopp kaffe og litt tørrprat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet