Registrer deg    Logg inn    Forum    Søk    Hjelp

Forumets hovedside » FSD / PMD Testen » Jarl Ove

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Så er vi i gang med testen
 Innlegg Skrevet: 20 Apr 2007 01:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Første melding fra Jarl Ove

22. 06. 2006
Heisann Odd !!

Vi snakket i går om varmgang i FSD'en i forbindelse med dårlig fødepumpe.
Jeg byttet fødepumpen i dag, og har kjørt mange mil etterpå.

Det ser ut som om teorien din kan være riktig så langt, fordi FSD'en har lavere driftstemperatur med den nye pumpen.
Jeg målte gjennomstrømningen i pumpen, og den pumpet ut godt over 2 liter i minuttet ved tvangskjøring uten motoren i gang.
Pumpen er en såkalt høyeffektiv pumpe, så jeg regner med at den pumper noe mere enn hva standardpumpene kan gi.

Mvh
Jarl Ove

Mitt svar tilbake

Hei..

Ja, det var raskt ekspedert.
Så, du fikk en lavere temp på FSD?

Ja, dette har jeg hatt en liten mistanke til lenge.
Jeg må få tak på et 6 mm T kryss, så sender jeg alt til deg.
Skal purre på USA, slik at jeg får maks trykk inn på pumpa.
Det er mulig vi må i gang med en trykkregulator, men det er ikke noe problem ( tror jeg )
Nå må vi bare finne ut hvor stort trykk har du med den nye fødepumpa?
Så kan vi se om der er temp / trykk relasjoner.
Må ta en del telefoner i kveld.

Vi høres.

odd

Jarl Ove ligger ikke på latsiden.

23. 06. 2006

Kjørte meg en lengre tur i dag bare for å være sikker på at tempen virkelig er lavere med den nye pumpen. Tidligere ( selv med vifter ) krabbet den opp over 50 grader.
Nå med den nye pumpen ligger den stabilt på godt under 40 grader, selv med knallhard kjøring.
Når det skal sies, er vel ikke måleren min 100% riktig ( biltema vanntemp instrument ) men det gir en god indikasjon, og kommer aldri over 40 grader lengre.
Må av og til gi instrumentet en "kakk" for å se om det virkelig er i orden.

Jarl Ove tester videre

27. 06. 2006
Heisann Odd..........

Testet FSD'en med og uten vifte kjøling med den nye fødepumpen, og den holder seg stabilt rundt 35 grader uansett belastning, kjøremønster, og til og med uttempen.
Det som skjer når bilen står på tomgang er at da stiger tempen opp mot 60 grader i løpet av kort tid uten viftekjøling.
Men med en gang jeg kjører igjen, synker tempen ned til 35.
Med vifter og på tomgang, stiger tempen noe ......... til ca 40 - 45 grader, uansett hvor lenge den står i ro.
Jeg tror denne varmeøkningen som kommer på tomgang, er med på å ødelegge FSD'ene, men også i tillegg dårlig trykk i fødepumpa.
Tenkte å kjøre inn den gamle pumpa på vei hjem, men fikk dårlig med tid.
Dessuten tror jeg den er rimelig kaputt.
Det vi kan prøver, er evt å kjøre lavere spenning inn på den nye pumpen, for å få den til å pumpe mindre.
Evt i tillegg kjøre med fødepumpen frakoblet et lite øyeblikk.
Men jeg vet og ser at tempen på FSD'en er MYE lavere nå med den nye pumpa.
Jeg tror du er inne på noe viktig her Odd, som vi burde sjekket ut nærmere.
Det er stor forskjell fra gammel til ny pumpe.

Madammen lurte på om jeg hadde koblet ut tempemåleren på FSD'en i dag, da hun kjørte bilen fra Geilo og hjem. Måtte ut å måle signalet for å være sikker.............. men instrumentet virket det...............

Tenk litt på dette da Odd ;-))

Jarl Ove

Så kommer de rette svarene.....

26. 06. 2006
Heisann Odd.

Monterte gamle pumpen her i dag, og kjørte meg en lang god tur på noen mil for å finne en lang nok motbakke.

Stigningen opp mot Gullfjellet fant jeg ut måtte være ideell. Låste bilen i 2 gear og la i vei.
Trykket med gamle pumpa hold seg stabilt ned mot 0 - 1 PSI.
Etter noen hundre meter var det ikke mere å hente ut av motoren, og dette var som jeg husket fra før.
I motbakker og ved forbikjøringer bare kuttet momentet og la seg stabilt på et lavt nivå.
Hadde ikke sjanse i helvete til å få mer ut av den, før jeg slakket litt på gassen for å bygge opp trykket igjen.
Da var det mere sprut en liten stund, før momentet bare seig bort.
Den holdt turtallet fint, men ingen økning.

Lot den stå på tomgang i 10 minutter etter at jeg kom hjem, og da var FSD tempen oppe på 70 grader.
Den steg ikke noe særlig mere etter dette selv om jeg lot den gå i 10 minutter ekstra. 70 grader er etter min oppfatning alt for høyt for elektronikken.
Åpnet ikke panseret nå, for å se om restvarmen i motor rommet gir en enda større økning.
Skal la den stå i 10-15 minutter før jeg sjekker igjen.
Har en mistanke om at restvarmen også vil gi en økning i tempen, selv om min står montert helt ute på innerskjermen. Jeg tror denne (restvarmen uten sirkulasjon ) kan være en av årsakene til at FSD'ene ryker såpass raskt.
Særlig der de står montert på luftinntaket over manifoldene.
Med gamle pumpen fikk jeg tilbake hikkingen ved hardt pådrag, noe som forsvant med den nye liftpumpen.
Men ettersom denne bare gir 2 PSI ser jeg egentlig ikke noe problem å paralell koble de to pumpene for å se om den kan få litt mere stabil tilførsel ved hardt pådrag.
Eller hva tror du ?
Har lyst til å prøve, men har ikke greid å få fatt i nipler som passer innpå pumpene og rørene, for å bruke gummislanger. 2 treveis og to overganger fra de koblingene som sitter på rørene.
Kunne sikkert brukt slanger direkte inn på rørene, da muttrene kan skyves bort fra selve inntaket.
Men 4 nipler som passer inn i pumpene er det som er vanskelig å få fatt i.
Jeg kjenner sikkert ikke de riktige folkene, og hadde håpet at du har noen kontakter i Bergen som kan hjelpe med dette ??

Leste gjennom rapporten fra Bill Heath, og er sterkt uenig i det han skriver.
Vi MÅ ha stabilt trykk over hele turtallsregisteret på minst 5-6 PSI, for å få nok innmating til dieselpumpen !! Ikke sikkert at dette er nok engang.
Skulle også vært artig å vridd litt på pumehuset for å justere opp tenningen en liten tanke.
Bare for å se hvordan maskinen hadde "tuslet" etter dette.
Har en liten listanke om at den er litt for lav, men dette hører sikkert du med en gang :-)

Må ut å sjekke tempen på FSD'en nå ................Den hadde droppet ned til 55 grader nå. Så det virker som at tomgangskjøring og køkjøring er det mest kritiske............

Jarl Ove

Det siste Jarl Ove gjorde før han reiste på ferie, var å skaffe to andre, som skulle kjøre test.
Han overleverte utstyret til neste man på listen.

Han og kona skulle være tilbake den 12.08.2006

Vedlegg:
Jarl Ove.jpg
Jarl Ove.jpg [ 67.3 KiB | Vist 2088 ganger ]
Topp 

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Forumets hovedside » FSD / PMD Testen » Jarl Ove

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet